woensdag 30 januari 2013

Ronzebons!

Als voorlezer bij de bieb kreeg ik afgelopen zaterdag, na een heel gezellige voorleessessie van wel anderhalf uur, een heel leuk aanbod: ik was van harte welkom bij een van de theatervoorstellingen voor peuters in het kader van de Nationale Voorleesdagen!
Zo ben ik dan gisterenochtend gaan kijken naar een poppenvoorstelling van Theater Ronzebons, dat een verhaal gemaakt had rondom het Prentenboek van het Jaar, "Nog 100 nachtjes slapen". Hoofdpersoon in het prentenboek is Dorus, een klein ongeduldig meisje dat nú haar verjaardag wil vieren, en niet over 100 nachtjes. Ze knipt uit kleren van allerlei mensen vlaggetjes, en wat dat teweegbrengt...!



Theater Ronzebons heeft er een verhaal van gemaakt waarin Dorus aan Haas, Beer, Rups en Vlinder (haar knuffels) vraagt om een feestje voor haar te organiseren. De knuffels reageren niet, maar als Dorus slaapt, gaan ze hard aan het werk: ze versturen uitnodigingen, maken een taart, vouwen hoedjes en...maken een vlaggetjesslinger. Dit alles met de hulp van de kijkende peuters, die uitgenodigd worden om kleine taakjes uit te voeren. Heel leuk!

Er werd gespeeld met poppen met stokjes eraan, zodat ze makkelijk te bewegen waren:

De hoofdspeler, Renske, was gewoon te zien maar wel in het zwart gekleed, en het decor en de tafel waarop gespeeld werd, waren ook zwart.

Na afloop kregen de peutertjes nog limonade, een koekje en een Doruspoppetje. Zó klein nog, die kindertjes, en dan met leidsters zo'n Uitstap maken...sommigen kregen het ook te kwaad en huilden om hun mamma...

En ik? Ik ben helemaal in de prentenboekensfeer! Als voorbereiding op de VoorleesExpress ben ik druk allerlei informatie aan het verzamelen rondom prentenboeken (hoewel ik ook al heel veel had): ik heb een ordner die uitpuilt van de verwerkingsideeën, een paar boeken daarover, veel kleurplaten, ik zoek en bedenk taalspelletjes (er moet vooral ook aandacht gegeven worden aan de taal)...en ik heb een kleine collectie prentenboeken. Omdat ik het zo leuk vind; ik kan ook lenen bij de bieb, natuurlijk. Ik ben er enorm maar leuk druk mee! En morgenavond een training Interactief Voorlezen, ben benieuwd!

1 opmerking:

  1. wat leuk, Lizelot! Ik spaar ook prentenboeken...zij het dan de beetje aparte kwa stijl. Bij de stichting Lezen (http://www.lezen.nl/) kun je je trouwens aanmelden voor een gratis tijdschrift. Daar staan ook altijd hele leuke tips in. Wat gaaf, die verwerkingsideeën rondom de prentenboeken!!! Ik zie je al knuffels maken, behorend bij de boeken enzo...ik ben reuze benieuwd wat je allemaal van plan bent!!!

    BeantwoordenVerwijderen