dinsdag 5 maart 2013

Plakboek

Even een update, mijn laatste berichtje is al zo lang geleden! Mijn hoofd zit namelijk helemaal vol met de VoorleesExpress, de laatste tijd. Mijn voorleeskind is een Chinees meisje van vijfeneenhalf jaar, dat ook nog een klein broertje van anderhalf heeft.  De een is een echte spraakwaterval, de ander praat nog helemaal niet. Maar beiden willen ze meteen in mijn bibliotheekmand duiken als ik kom! 
Voor het meisje ben ik een plakboek begonnen; om kleurplaten die ik haar geef in te plakken, maar ook om moeder en kind de gelegenheid te geven nog over de boeken die ik voorgelezen heb te praten. Ik plak kleine samenvattingen van de boeken in, met titel en auteurs erbij, woorden die het meisje nog onbekend zijn etc. Of, zoals op de onderste foto, een praat- of raadplaat met tips erbij. Voor het jongetje ben ik bezig uit te zoeken wat zijn aandacht trekt; ik heb al gemerkt dat een liedje zingen waarschijnlijk wel iets is. Volgende keer neem ik een leporelloboekje mee, dat je helemaal uit kunt trekken. 
Een heel avontuur, wekelijks op de bank bij een Chinese familie!



Bovenstaande kleurplaat heb ik zelf in elkaar gefrutseld, met figuurtjes waarover ik al voorgelezen heb.


Voorin het plakboek stel ik mezelf even voor en ik hoop dat moeder en kind hetzelfde doen,
 op net zo'n blaadje dat ik er voor dat doel ook ingeplakt heb...


Een voorbeeldje van de wagonnetjes die op elke bladzijde moeten komen, 
met de gelezen boeken erin.


Een aantal onbekende woorden met een tekeningetje erbij...


...en de Praat- en Raadplaat, met allerlei suggesties erbij geschreven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten